Ga naar de inhoud

Case:

Solemades: De succesvolle ontwikkeling en lancering van een hagelnieuwe brand!

Context

Loopvisie al 40 jaar gespecialiseerd in het leveren van orthopedische schoenen, steunzolen en andere hulpmiddelen – is al meer dan vier jaar vaste klant bij ons. Door ontwikkelingen op de markt is er steeds meer druk vanuit de externe omgeving, maar er zijn wel kansen online. Een van deze kansen was een nieuw product. Deze hebben we samen met Loopvisie ontwikkeld: Solemades. Een innovatieve steunzool-oplossing waarmee gebruikers via een online configurator hun perfecte handgemaakte steunzool kunnen ontwikkelen. Hiervoor gebruiken Solemades blauwdrukken die je gemakkelijk vanuit huis kunt opsturen of uploaden.

Als vaste marketingpartner van Loopvisie was het natuurlijk aan ons om marktonderzoek te doen naar kansen en een go-to-market strategie te ontwikkelen, zodat de doelgroep de innovatieve technologie kan ontdekken. Loopvisie én wijzelf beschouwen het product als een gat in de markt, en onze onderzoeken wezen dat zeer duidelijk uit!

Solemades

Samenwerking:

* 4 jaar (vanuit Loopvisie)
* 1 jaar (vanuit Solemades)

Werkzaamheden:

* Ontwikkeling merkidentiteit en branding
* Marketingstrategie / marketingplanning
* Multi-channel campagnestrategie
* Marketing Automations
* Webdevelopment

Resultaten:

* Succesvolle marketingpilot
* Merkontwikkeling Solemades
* Ontwikkeling maatwerk platform
* Een stabiel fundament voor data-gedreven marketing

Verkenning van een nieuwe markt: Succesvolle positionering

De doelgroep van Loopvisie overlapt gedeeltelijk met die van Solemades, maar toch gaat het om een ander product. Dat betekent: een nieuwe markt met een nieuwe doelgroepanalyse. Door middel van marktonderzoek (o.a. zoekwoordenonderzoek, concurrentie, doelgroep) onderzochten we wat potentieel de meest succesvolle positionering van het nieuwe merk en het nieuwe product zou kunnen zijn. We startten een pilot met diverse online marketingcampagnes die naar een ‘online steunzolen op maat’-configurator leidde. Hieruit bleek dat er ruim voldoende vraag was naar het unieke product van Solemades. Daarnaast zagen wij een grote potentie voor internationale expansie.

Van marktinzichten naar groei: strategie, branding en een marketingfunnel voor succes

De kansen waren duidelijk, de propositie was duidelijk en de doelgroep hadden we gedefinieerd. Tijd voor een strategie, de inrichting van een marketingfunnel en de start van de marketingactiviteiten. We zijn opnieuw dieper in de markt gedoken om het onderzoek uit te breiden en ontwikkelden vervolgens een strategisch marketingplan. Dat vulden we aan met de ontwikkeling van een sterke merkidentiteit met nieuwe branding en een gelikt design voor de website. Op basis van de conclusies die we uit de test en het onderzoek konden halen, verbeterden we het bestaande product, de online configurator én werkten we een volledige marketingfunnel uit om internationale groei te realiseren.

de juiste boodschap, op de juiste tijd en via het juiste kanaal

Door verschillende campagnes en marketing automations in te richten op basis van de marketingfunnel, zorgen we voor zichtbaarheid op de juiste plek, met de juiste boodschap, op de juiste tijd en via het juiste kanaal. E-mails worden automatisch verstuurd en de klant ontvangt zo alle belangrijke informatie rondom de bestelling. Ook social media berichten en advertenties (SEA) zijn van tevoren in te plannen. Maar uiteraard begint alles met een website waar alles aan klopt, zodat klanten nergens tegenaan lopen in het bestelproces. Mocht er toch iets misgaan bij hun bestelling, dan moeten zij makkelijk terecht kunnen bij de klantenservice. Alles voor een blije klant!

Meetbare campagnes en een meetbare website

En natuurlijk mocht de meetbaarheid van al deze marketingactiviteiten ook niet ontbreken: we installeerden data-tracking op elke plek in de funnel. Zo meten we nauwkeurig iedere online campagne, verschillende uitingen en zien we precies waar mogelijke knelpunten liggen op de website. Daarnaast richtten we een dashboard in met real-time prestaties van de belangrijkste KPI’s. Dat doen we altijd, zodat onze klanten op elk moment de resultaten zelf kunnen inzien.

Gaston Jansen

Solemades

Marketingkraam - Quote begin

Wij zijn ontzettend tevreden met de branding, het nieuwe webdesign en het marketingadvies van solemades.com, onze nieuwe business! Marketingkraam maakt waar wat ze beloven en staan echt naast ons als onze vaste partner.

Marketingkraam - Quote einde

Geïnspireerd geraakt?

Of is er een uitdaging waarbij we jou kunnen helpen? Kom gerust langs en bespreek vrijblijvend de mogelijkheden. Gewoon even sparren mag ook. Wij denken graag met je mee!

Neem contact op